Monday, August 4, 2014

Nasihat cara nak beli emas

Cerita tentang public gold golbar and cara-cara beli dan risikonya dia, Sila beri perhatian.:


a) Harga lambat naik bila graf naik, tapi bila graf turun cepat dia turun harga
b) Ada kes barang goldbar bila timbang mesin timbang air pure gold dia keluar nilai 999.5, ( sepatut 999.9)
c) Public gold rate dia hanya laku di malaysia je, kalau bawak keleuar negara akan susut nilai jugak, kena ambik goldbar international juga ( macam palmswiss ok)
d) Nak tahu public gold tidak caj customer dia upah tapi dia caj upah hantar yang harga tidak munasabah. Lagipun dia bukan hantar ke rumah korang, di ahantar ke dealer dia yang paling dekat. 
caj hantar= caj upah
e) Jika anda suka harga sekarang, anda perlu bayar tunai, dan public gold akan bagi barang anda dalam tempoh 7 hari bekerja, selalunya setiap hari jumat. Cuba bayangkan bertapa rugi masa tempahan 157 (isnin) ,180 (selasa) harga naik mendadak, tapi anda dapat hari jumaat (147) turun dari book . Anda tak boleh jual lagi sampai dapat hari jumaat. 
f) Nak jual pun sama, cek akan diberi dalam tempoh 7 hari dan tak boleh tarik diri. Contoh : kita rasa nak jual hari isnin rate rm160 , tetiba rate naik jadi 175 (hari jumaat), anda tetap dapat rate 160. Sedih kan. Padahal kita kena tunggu 7 hari nak dapat chek, dapat jumaat, boh bank pun 3 hari baru release, so sabtu ahad tak dikira, so hari rabu minggu depan baru dapat. Sedih x 3 kali. Lupa pulak bank cas nak keluar chek tu, duit lagi..sedih.
g) Bagi islam gold bar satu kerugian pasai macamana nak pakai emas tu?? Tak pakai kena zakat Emas tau. So jangan tak bayar ye, kena bakar dalam api neraka. Bagi barang dalam bentuk barang adalah paling selamat pasai kita tak kena zakat (bwah 15k) 
h) Yang paling best ialah bila kita terdesak pakai duit, pi la pajak gadai. Sorry tiada pajak gadai nak ambik golbar kat malaysia (arrahnum). And kalau kedai2 biasa, cas upah simpan dia tinggi gile. And public gold kena tunggu lama.
i) Untuk yang beli kat dealer, anda pasti ke anda dapat yang ori?? Tiada besi dalam or so.. ada sindiket china buat sebijik, luar 999.9 dalam kapur tapi timbang gerenty dapat 10g sama. cert semua buleh print. so beli lah kat kedai public gold yang ada kedai.
j) Keselamatan. Dapat goldbar kat branch publicgold. Rasa2 ada tak orang target kita?? Kita balik raya, rasa2 selamat tak simpan rumah? So untuk bab ini, public gold buat duit lagi dengan meneyediakan safe yang ada gurd. (peti simpanan), bayar lagi, or leh pi bank2 yang ada sedia khitmat ini. 
k)So apa pendapat korang tentang golbar public gold, ingat tak case genevia? Satu hari akan atau mungkin berlaku kat publicgold. (pasai tokay dia cina-takut dia rasuah sana sini) So hati2.
l) Nak beli make sure beli cash, paham cash. Jangan buat installment CREDIT CARD. credit card cas (harga+6%) jika terlewat tarikh bayaran. and jika tak bayar bulan ini, bulan depan dia cas lagi (harga+6%)+6%, lagi lama dia akan cas 6% atas 6%. so merana gila2. last jual motor nak bayar emas.....pi tolak balik emas, emas x dak, motor pun tarak....Beli cash ye
j) Ok satu macam punya kerja kita orang x pandai dalam emas. Kita kumpul orang ramai2 beli 1 bijik goldbar 1kg. Last sekali kalau yang ada tarik diri, yang kepala yang tanggung rugi. So kalau buat macam ini Make sure ada black and wite paper, pembahagian profit ikut saham share beli emas. And make sure ambik fotostat IC and biodata full pemegang saham2 tu.

So apasai saya cita panjang lebar ni ha?? Saya dengki kat public gold ke, saya dengki kat wah chan ke?? Sya nak bantu kaum saya MELAYU2 supaya tak kena tipu dengan Bangsa2 C . Bukan rasis, kita rugi depa dok senang lenang. Nak beli sila dapatkan mentor yang berpengalaman. Selamat semua saya doakan.

No comments: