Monday, October 20, 2008

Cara Nak Beli Keta Atas Tangan Orang Lain

Nak jual kete...
iklan dlm mudah.com.my FREE je, respon baik kat sini, pastikan harga tak tinggi
iklan dlm motortrader pun respon bagus sb ia kuar majalah dan juga online. Urusan motortrader ni mudah, gi website dia, isi borang & upload gambor, byr pakai maybank2u

Bila dah ada buyer..
kalo ada hutang bank kena full setel dulu. lps tu minta surat release letter, surat ni wajib masa tukar nama JPJ nanti
jgn lupa ambik geran
gi wat inspection kat puspakom utk tukar milik...rm40 skrg (kalo x silap)
dah lulus tu gi JPJ tukar nama, kos rm100 (kalau owner & buyer dtg sendiri)

Kalo nak wat loan..
gi la mana2 bank...tanya dan pilih pakej2 yg terbaik
kalo nak beli kete secara hutang bank, kena masuk barisan puspakom yg special utk bank sb ia akan check lebih detail..

Tip membeli kereta secondhand

1. Luaran : cuba perhatikan body kereta, letak kereta di tengah panas, dan perhatikan lekuk-lekuk bayangan yang ada. Kita akan tahu samada kereta tu dah di simen atau tidak. Berdiri di hujung belakang kereta dan perhatikan side edge (garisan dari hujung depan ke belakang). Sepatutnya lurus sekiranya accident free. Buka pintu, perhatikan jarak di antara pintu dengan madgud depan (sepatutnya sama semasa pintu dibuka). Buka bonet depan, perhatikan warna asal kereta di bawah skru (biasanya bahagian bawah skru tidak dicat kerana skru tidak di buka).2. Dalaman : Duduk di tempat pemandu dan cuba goyangkan steering. Selak pelapik bumbung di tiang A. Perhatikan sekiranya ada sambungan atau tidak. Kereta yang telah mengalami kemalangan teruk akan di sambung dibahagian ini. Begitu juga kereta sambung yang semakin popular sekarang. Selak karpet lantai dibelakang atau dibawah tempat duduk pemandu Perhatikan jika ada sambungan. Perhatikan semua getah pelapik pintu. Pastikan tidak koyak (mahal belanja kalau koyak). Semasa test drive, cuba dengar kadar kebisingan atau cuba dengar jika ada angin masuk ke dalam kereta. Ujian ini hanya untuk kepada yang mempunyai expectation tinggi untuk kereta.3. Injin : Kalau dapat (mesti dilakukan), bawa kereta ke workshop dan naikkan kereta di atas hoist equip. dan periksa bawah kereta. Kita akan dapat lihat minyak bocor, gearbox bocor, oil seal drive shaft bocor, ekzos bocor, suspension bocor dan keadaan badan kereta dari bawah (berkarat atau badan kereta hampir putus). Laburkan sedikit duit, beli minyak hitam baru dan minta mekanik gantikan dengannya. Kutip kembali minyak hitam lama dari injin dan cuba rasa dengan jari samada berketul, berpasir, bercampur air, masih melekit tapi warna terlalu hitam. Semua itu menandakan injin tidak bersih. Kalau bercampur dengan air, batalkan niat untuk beli kereta tu kerana mungkin salah satu gasket dalam injin telah bocor (Belanja untuk tukar gasket seperti overhall injin tanpa tukar barang dalam injin). Pernah terjadi "used car" masukkan habuk kayu dalam injin untuk mengurangkan knocking injin dan ini dapat dikesan apabila kita periksa minyak hitam daripada injin (berketul). Untuk kereta auto, tukar juga minyak gearbox. Kalau bercampur air (biasanya minyak gear box akan jadi warna pink), maksudnya jangkahayat gearbox tak akan lama. Sekiranya absorber dah nampak berminyak, maksudnya oil seal dah bocor, ke tukar baru (anggaran belanja satu absorber tanpa coil spring-RM150+RM25 upah).
3. Sekiranya perlu minta 'used car' lakukan ujian tekanan ke atas setiap selinder. Jika tidak boleh dilakukan oleh used car, minta mekanik lakukannya Ini untuk pastikan ring piston dalam keadaan baik dan selinder tidak mengalami kerosakan. Turunkan kereta buka bonet dan periksa injin, mula-mula buka palam pencucuh, kalau berminyak di kepala dengan bau minyak hitam tandanya minyak, valve dah nak kena gramme atau piston ring dah longgar. Pasangkan kembali dan cuba start kereta. Perhatikan asap, kalau asap warna hitam, maksudnya tuning tak berapa betul, kalau warna kebiruan, maksudnya minyak hitam dah makan (untuk sahkan lagi pemerhatian ke atas palam pencucuh tadi). Periksa wiring kesuluruhan kereta. ada atau tidak pengubahsuaian. Kadang-kadang pengubahsuaian sistem pendawaian elektrik kereta boleh menyebabkan belanja yang tinggi jika berlaku kerosakkan (rujuk tip saya mengenai kereta kena banjir). Perhatikan belting, ada atau tidak dawai belting yang dah terkeluar. Buka penutup timing belt,minta mekanik periksa belt.Start injin dan hidupkan aircon, kedua-dua kipas berpusing, tutup aircon, tiada kipas berpusing sehingga suhu air radiator mencapai tahap kepanasan tertentu, automatik kipas besar di bahagian dalam injin akan berpusing. Perhatikan suhu dari dalam dashboard (biasanya pada keadaan separuh antara terlalu panas dan sejuk). Biarkan injin melahu selama 10-15 minit dan perhatikan kipas dalam injin berpusing dan berhenti secara auto. Selepas itu kalau tuning optimum tercapai, biasanya sedikit air akan keluar dari ekzos.4. Pemanduan : Cuba pandu kereta tersebut pada kelajuan yang paling selesa bagi anda. Perhatikan semua peralatan di dalam kereta. Jika bergoyang atau bergetar, minta "used car" tukar peralatan tersebut. Bila masuk ke lebuh raya, cuba pandu kereta di bahagian lurus kemudian lepaskan steering seketika dan perhatikan samada kereta bergerak ke kanan atau ke kiri. Jika ini berlaku, bermaksud aligment atau mungkin beberapa peralatan yang memegang tayar mengalami kerosakan. Kemudian cuba cari kawasan yang berlekuk, cuba masuk/langgar lubang yang sederhana besar, dengar kadar bunyi yang terhasil, jika terdenganr bunyi seperti besi berlaga, maksudnya absorber atau mungkin undercarage bush perlu di ganti (ini perlu terutama kereta buatan Eropah). Sekiranya kereta auto, semasa hendak berjalan, jika terdapat bunyi seperti hentaman kecil bila minyak ditekan, maksudnya mounting gearbox atau mounting enjin perlu di tukar. Berhentikan kereta di kawasan bercerun, tarik handbrake dan lepas brake kaki. Kalau kereta turun, maksudnya pelapik brake belakang perlu diganti. Cuba jalan, kalau rpm naik sehingga bunyi injin luarbiasa sebelum kereta mula bergerak, maksudnya klutch plate dah nipis mungkin perlu ditukar dalam beberapa bulan akan datang.

5. Dan yang terakhirnya dapatkan nombor casis, nombor injin, jenis injin, tahun dibuat, jenis kenderaaan (hatchback, salon etc.). Semua ini boleh didapati dripada geran kereta. Periksa samada sama atau tidak seperti yang tercatat di atas geran kereta. Bawa semua maklumat tu ke JPJ terdekat dan balai polis traffik terdekat dan periksa samada kereta tu "selamat" atau tidak. Kalau nakkan pengesahan tentang status specifikasi kereta, bawa ke PUSPAKOM (RM40) dan test

No comments: